Az aktív gyaloglás akár 16 évvel is meghosszabbíthatja az életünket

Az aktív gyaloglás akár 16 évvel is meghosszabbíthatja az életünket

A gyaloglás jót tesz, ez köztudott. De elsősorban a gyaloglás ritmusa befolyásolja a hosszú életet, csökkenti a biológiai életkort.

Szeretsz sétálni? Akkor csináld gyorsabb tempóban. Egy tanulmány szerint a gyors gyaloglás akár 16 évvel is meghosszabbíthatja az életünket. A gyakorlatban, bár az öregedés gyakran a genetikával függ össze, a hosszú élettartam eléréséhez jobb, ha egy órát gyorsan sétálunk, mint másfél órát lassan.

Kép forrása: pexels.com

Erre a következtetésre jutott a Leicesteri Egyetem Diabétesz Kutatóközpontjának kutatócsoportja, amely összefüggésbe hozta egy személy járásának ritmusát a telomerek hosszával, a DNS kis részeivel, amelyek a sejtek életét “védik”, és amelyek az öregedés mutatói: a tudomány kimutatta, hogy minél hosszabbak, annál fiatalabb az ember biológiai életkora (amely eltér a test korától).

A telomerek a kromoszómák végén helyezkednek el, és védik őket a sejtosztódás során: minél több sejt osztódik, annál kisebbek lesznek. Ha a telomerek eltűnnek, a fragmentációs folyamat leáll, a sejtek elhalnak, és a szövet öregszik. Nos, a tanulmány következtetése az volt, hogy azoknál az embereknél, akik gyorsan sétáltak, a telomerek hosszabbak voltak, mint azoknál, akik egyszerűen csak sétáltak.

Az adatok összegyűjtéséhez a csapat 405 000 középkorú résztvevőt kérdezett meg a gyaloglási tempójukról. A csoport fele úgy nyilatkozott, hogy a járásuk közepes, 40%-a tartós, 6%-a pedig lassú. A tudósok megfigyelték, hogy azok, akik állításuk szerint közepes vagy tartós tempóban sétáltak, hosszabb telomerekkel rendelkeztek. Ezt követően a kutatók ezt az adatot egy közel 86 000 fős mintán is tesztelték, amely olyan gyorsulásmérőt viselt, amely a gyaloglásuk tényleges ütemét mérte. A két kísérlet eredményei hasonlóak voltak: a telomerek hosszabbak voltak azoknál az embereknél, akik átlagos vagy gyors tempóban sétáltak.

Az elmúlt években több tanulmány is kifejtette, hogy az élénk tempójú séta elengedhetetlen a mentális és fizikai egészséghez. A mozgásszegény életmód növeli a cukorbetegség vagy a szív- és érrendszeri betegségek, valamint a hátfájás vagy akár a depresszió kockázatát. Arra a következtetésre jutott, hogy a napi 30 perces, heti öt napon át tartó élénk gyaloglás megelőzheti ezeket, és három és fél évvel növelheti a várható élettartamot. Egy tanulmány, amely 40 000 30 év feletti gyalogló adatait gyűjtötte össze (1994 és 2008 között), szintén megerősítette, hogy náluk alacsonyabb volt a szív- és érrendszeri betegségek.