Edzés és porckopás: mire figyeljünk?

Edzés és porckopás: mire figyeljünk?

Az egészséges életmód kapcsán nap mint nap sokat hallani a rendszeres testmozgás fontosságáról. Nem csak a kívánt alakot érhetjük el ilyen módon, de egészségi állapotunk javítása érdekében is sokat tehetünk akkor, ha a távirányító helyett a sportcipőt választjuk. Bár a porckopás nem megelőzhető, de a tünetek megjelenése késleltethető, és az esetlegesen előforduló ízületi fájdalmak is kiválóan enyhíthetőek sportolással. De mégis milyen mozgásforma bizonyul a leginkább ízületkímélőnek?

Mire figyeljünk, ha a porckopás jeleit már észleljük saját magunkon? Lehetséges a fájdalmak teljes elmulasztása? Mennyit érdemes napi szinten edzeni? Olyan kérdések ezek, melyek sokakban felmerülnek, akik életmódváltás előtt állnak. A porckopás okozta fájdalmak enyhítésére mindenképpen megéri a sport mellett dönteni, viszont néhány alapvető szabályt célszerű betartani.

Tudatos választás a komfortzóna elhagyásával

A sportolásnak köszönhetően a porckopás fájdalmai enyhülnek. Korántsem mindegy azonban, hogy milyen mozgásformára esik a választás. A túlerőltetéssel, vagy a nem edzettségi szintnek megfelelő mozgással több kárt okozhatunk, mint hasznot. Ugyanakkor azt is meg kell tanulni, hogy az egyes mozdulatsorokat miként lehet helyesen kivitelezni. Erre nem csak a konditermi edzés során célszerű ügyelni, hanem az otthoni mozgás alkalmával is.

Az alapgyakorlatnak számító guggolást és kitörést sokan helytelenül végzik, ez pedig már néhány hónap után is komoly térdfájáshoz vezethet. Ugyan a porckopás nem előzhető meg mozgással, de a tünetek jelentősen enyhíthetőek az izmok megerősödésével.

Kép forrása: pexels.com

Ne váljunk függővé!

Fitness szakemberek gyakran emlegetik azt a semmihez sem fogható érzést, amit a mozgás ad. Tény, hogy függővé tehet a sport a maga pozitív értelmében, de vannak dolgok, amikre mindenképp ajánlott ügyelni. A porckopás korai megjelenése gyakrabban tapasztalható azoknál, akik fiatalkorban valamilyen sportsérülést szenvednek el.

Bemelegítéssel és nyújtással már alapvetően sokat tehetünk a sérülések megelőzése érdekében, de a túlerőltetést is célszerű kerülni. Fontos, hogy minden nap mozogjunk, de a kemény egy órás edzések helyett néha érdemes kicsit lazábbra venni a sportolásra szánt időt. Ha izomlázzal küzdünk, vagy meghúzódott valamelyik testrészünk, inkább hagyjunk ki egy-két napot, mintsem egy rossz mozdulat miatt akár komolyabb következménnyel járjon a könnyelműség.

A sport soha ne vegyen fel valamiféle kötelező jelleget, hiszen akkor éppen azt veszíti el, amiért örömmel kezdenénk neki az edzéseknek.

A porckopás jeleit észlelve érdemes az úszás mellett dönteni, ez ugyanis igazán kíméletes mozgásformának bizonyul, mégis átmozgatja az egész testet. Ha a futást, vagy a konditermi edzést választjuk, akkor a fokozatosságról nem szabad elfeledkezni.

Törekedjünk arra, hogy az edzések során átlépjük komfortzónánkat, hiszen csak így lesz fejlődés tapasztalható. A rendszeres mozgásnak köszönhetően nem csak egészségi állapotunk fog javulni, de a porckopás fájdalmai is enyhülnek.