Idő, hogyan lehet a legjobban gazdálkodni vele

Idő, hogyan lehet a legjobban gazdálkodni vele

Kép forrása: myventurepad

Az idő optimalizálása lehetővé teszi, hogy kevésbé stresszeljen a napi tevékenységek miatt, és elérje céljait.

Napjaink gyors tempójú, korlátozott erőforrásokkal és idővel rendelkező társadalmában az idővel való bölcs gazdálkodás kulcsfontosságú prioritássá vált, és egyre inkább az lesz. Az időnk optimalizálása nemcsak azt teszi lehetővé, hogy kevésbé stresszeljenek bennünket a napi feladatok, hanem lehetőséget ad arra is, hogy az időt más, stratégiai szempontból, céljainkhoz és vágyainkhoz szorosabban kapcsolódóan szemléljük, és így elégedettebbek legyünk életünk alakulásával.

Jobb élet az idő optimalizálásával

A jobb élethez alapvető fontosságú, hogy jobban kontrolláljuk az időnket, mert az idő minden életre szóló projektnek az egyik összetevője, és ha rosszul gazdálkodunk vele, az olyan, mintha felfelé futnánk, egy olyan emelkedőn, amely néha egyre meredekebbnek tűnik. Valószínű, hogy az idővel való rossz gazdálkodással sikerül elérnünk a kitűzött célt (de később), de sokkal több erőfeszítéssel, sokkal több energiát pazarolva el, amit más, kellemesebb és örömtelibb tevékenységek művelésére fordíthattunk volna.
Túlságosan jól tudjuk, milyen stresszes és frusztráló érzés az, amikor sok energiát és időt fektetünk be kevés eredmény eléréséért, és többé-kevésbé tudatosan érzékeljük, mennyivel jobb lehetne az életünk, ha helyesebben tudnánk beosztani az időnket, legyen szó akár a hétköznapjainkról, akár több vagy kevésbé fontos szakmai vagy személyes célok eléréséről.

Stratégiák az időgazdálkodás javítására

Az időgazdálkodás javításáról szóló tanfolyamok és tippek túlnyomó többsége gyakorlati tanácsokra összpontosít, mint például prioritási listák készítése, annak megtanulása, hogyan tegyünk többet kevesebb idő alatt, és a tevékenységek szervezése előre meghatározott és talán mérhető kritériumok szerint… de mindezek az információk sajnos nagyon hatástalanok. A fogyókúrához hasonlóan a különböző fogyókúrák, az időgazdálkodási tanfolyamok is az esetek jóval több mint 90%-ában kudarcot vallanak közép- és hosszú távon. Ennek oka van: szigorúan pszichológiai szempontból egy vagy több stratégia ismerete önmagában nem elegendő ahhoz, hogy a hatékonyabb időgazdálkodáshoz szükséges változást elérjük. Például teljesen felesleges elmagyarázni a legjobb időgazdálkodási stratégiákat egy olyan személynek, aki nem szokta racionálisan megtervezni az életét, hanem elsősorban arra összpontosít, hogy mi történik a jelenben, nem pedig a jövőre. Ehelyett a jobb időbeosztásról szóló különböző információk csak azok számára hatékonyabbak, akik paradox módon, mivel jobban összpontosítanak a jövő időbeli dimenziójára, hajlamosak jobban megszervezni az idejüket.

Az időprofil…

Az időhöz való viszonyunk, vagyis az, hogy jobban vagy kevésbé koncentrálunk-e a jelenre, a múltra vagy a jövőre, jelentős hatással van a napi szinten meghozott kisebb-nagyobb döntéseinkre (inkább a jövő keddi prezentációra készüljek, vagy inkább pihenjek a kanapén a kedvenc sorozatomat nézve?), és ezáltal az életminőségünkre is. Annak eldöntése, hogy ebben a pillanatban inkább elhalasztjuk-e a holnap reggeli fontos állásinterjúra vagy vizsgára való felkészülést, és helyette inkább moziba megyünk a barátainkkal, olyan döntés, amelyet az időbeli orientációnk, más néven időbeli profilunk befolyásol. Ha valóban igaz, hogy mindannyian gondolkodunk a múltban, a jelenben és a jövőben szerzett tapasztalatokról, akkor az is igaz, hogy mindegyikünknek sajátos konfigurációja van arra vonatkozóan, hogy milyen gyakran gondolkodik egy vagy több ilyen időbeli dimenzióról.

… és annak pszichológiai dimenziói

Az időprofil a kognitív-érzelmi és motivációs stílusunk “pillanatképéhez” hasonlítható, amely meghatározza, hogyan hozunk döntéseket, hogyan gondolkodunk és viselkedünk, és természetesen hogyan gazdálkodunk az időnkkel. Minden egyes időprofil olyan pszichológiai dimenziókból áll, amelyek idővel változhatnak aszerint, hogy milyen típusú és gyakoriságú tapasztalatokkal rendelkezünk folyamatosan, és ezek határozzák meg mindennapi életünket.
Két dimenzió a negatív és pozitív múltbeli tapasztalatainkhoz kapcsolódik (ezeket nevezzük “negatív múltnak” és “pozitív múltnak”); kettő a jelenünkhöz, amely azzal kapcsolatos, hogy mennyire érezzük magunkat az általunk megélt jelentős események főszereplőinek, amely a kellemes élmények gyakoriságát méri; egy pedig a jövőnkhöz (az általunk követett projektekkel és célokkal kapcsolatos elvárások összessége). Ezen öt dimenzió összetételéből sokat megérthetünk arról, hogy milyen sajátos módon gazdálkodunk az időnkkel.

Néhány példa

Ha az időprofilunk például a jelenre és a jövő nem túl intenzív dimenziójára összpontosít, akkor a teendőlisták vagy prioritások létrehozásának megtanulása hatástalan lesz, különösen közép- és hosszú távon. Hosszú távon valójában az idő jobb beosztására megtanult fogalmak nem fogják megváltoztatni az életminőségünket, és a tényleges időgazdálkodás sem fog változni; ez azért van, mert nem leszünk képesek valódi pozitív szokássá tenni, mivel nem leszünk igazán tudatában annak, hogy milyen előnyökre tehetünk szert a jövőben. Másrészt azok, akiknek az időprofilja a jövő időbeli komponensére összpontosít, és alacsony a hajlamuk a jelenre, megtervezik céljaikat, és ezért nagyobb valószínűséggel használják fel hatékonyan az idejüket, az elérendő célok szolgálatába állítva azt, de feláldozva az élet hedonista oldalát.
Összefoglalva, inkább “hangyáknak” vagy “kabócáknak” érezzük magunkat? Mely területeken van túlsúlyban az egyik a másikkal szemben? Ennek a kérdésnek a megválaszolása világosabb képet adhat arról, hogyan gazdálkodjunk az időnkkel, és így kevesebb idő alatt többet tudunk tenni, de egyúttal azt az összetettebb célt is elérhetjük, hogy kielégítőbb és békésebb életet éljünk.