Mennyi alvásra van szükségünk?

Mennyi alvásra van szükségünk?

Általában, ha az egészséges életmódról beszélünk, akkor a táplálkozási szokásokat, a napi mozgásigényt és a stressz elkerülésének lehetőségeit tárgyaljuk és sokszor felejtjük el, hogy az egészséges élethez egy bizonyos napi alvásmennyiséget is teljesíteni kell. Rohanó világunkban sokan tartják felesleges időpocsékolásnak az alvást. Sokan gondolják úgy, hogy a 16 órába nem fér bele tevékenységük, ezért el-elcsípnek órákat a napi pihenés és alvás mennyiségéből. Pedig nagyon is fontos a pihentető alvás.
De mit jelent valójában a pihentető alvás, hogyan érhető el és mennyit kell valójában aludnunk egy nap?

Nehéz meghatározni, hogy hány órát is kell naponta aludnunk. Ez a szám 5-10 közé tehető és természetesen sok tényező befolyásolja. Befolyásolhatja az is, hogy mivel foglalkozunk, fizikai vagy szellemi munkát végzünk, hogy tudunk-e napközben pihenni valamennyit, hogy tudunk-e minden nap ugyanannyi órát aludni, illetve hogy szervezetünknek milyen az állóképessége, szervezetünk épp milyen állapotban van – láthatjuk, rengeteg minden befolyásolja a napi alvásigényt.

A szakemberek szerint akkor kielégítő az alvás, ha az pihentető, tehát ha nyugodtan tudjuk végigaludni az éjszakát. Természetesen ez is személyenként és időszakonként változik. Például egy stresszesebb időszakban még a kiváló alvók is többször felébredhetnek éjjel. Gyötörhetik őket rossz álmok, és a teljes kimerültség a legrosszabb alvót is mély álomba szenderítheti. Az is befolyásoló tényező, hogy szervezetünk immunrendszere éppen milyen fázisban van, hiszen egy vitálisabb időszakban kevesebb alvás is elég, viszont a különféle betegségekkor több alvásra van szüksége a testnek.

Kép forrása: divany

Amit ajánlanak a pihentető alváshoz:

Az a lefekvés előtti nyugalmi helyzet elérése. Ez azt jelenti, hogy lefekvés előtt szánjunk valamennyi időt a relaxációra, arra, hogy még az ágyba fekvés és szemlecsukás előtt összegezzük gondolatainkat és napi teendőinket, esetleg másnapi elvárásainkat magunktól vessük papírra, hiszen így már sokkal nyugodtabban fekhetünk le. Amikor az ágyban fekve jutnak eszünkbe a teendők és a listák, akkor az agyunk elkezd újra dolgozni, és ezért fogunk nehezebben elaludni. Tehát fontos, hogy még előtte zárjuk le a napot. Kiválóan hatnak a nyugtató teák is lefekvés előtt, amelyekből nem kell literszámra inni, mert akkor csak a teli húgyhólyag miatt kell majd éjjel megszakítanunk az alvást, de egy fél bögre tea segíthet a nyugodt és mély alvásban.

Ajánlott a citromfű és a levendula keverék, kis mézzel és citrommal fűszerezve. A jóga és a meditáció is kiválóan hat a testre és a lélek összhangba kerülésére, a relaxáció ellazítja a testet, amely után sokkal pihentetőbb az alvás.

A másik fontos tanács, hogy próbáljunk minden este ugyanabban az időben lefeküdni, amely legyen inkább éjfél előtti időpont. Ilyenkor könnyebben el tudunk aludni és reggel frissebben ébredhetünk. Természetesen ez megint attól függ, hogy ki mivel foglalkozik napközben.