Mozgás vagy diéta?

Mozgás vagy diéta?

Ha fogyni szeretnénk, a recept rendkívül egyszerűnek hangzik: kevesebb kalóriát kell fogyasztanunk, mint amit elégetünk. Dönthetünk, több mozgással több kalóriát égetünk vagy inkább a kalóriaszegény táplálkozásra helyezzük a fő hangsúlyt. Ha választunk a két megoldás közül, rosszul döntünk: az áhított testalkatot a mozgás és a diéta párosa eredményezi számunkra.

Fontos tudni, hogy a helytelenül kivitelezett fogyókúra jelentős terhelést ró az emberi szervezetre, és sok esetben többet árt, mint használ. Ezért nagyon fontos, hogy a diéta időszakában kiemelt figyelmet szenteljünk a megfelelő minőségű élelmiszerek fogyasztásának; a szervezetünknek megfelelő mennyiségű fehérjére, szénhidrátra és zsírra van szüksége ahhoz, hogy rendesen működhessen, ráadásul nem feledkezhetünk meg vitaminok és ásványi anyagok beviteléről sem. Ha a tudatos diéta helyett a koplalást választjuk, az egészségünket kockáztatjuk.

A koplalás sok esetben az alapanyagcsere érték alatti tápanyagbevitellel történik. Ez az érték azt a tápanyagmennyiséget jelöli, amire a szervezetünknek nyugvó állapotban szüksége van az életfunkciók rendes fenntartásához. A huzamosan tartó koplalás minden esetben negatívan hat az emberi szervezetre, sok esetben súlyos megbetegedések forrása lehet.

Koplalás helyett csakis a tudatos diéta lehet a megoldás.

A diéta nem hobbi

A diétát nem szabad félvállról venni akkor sem, ha csupán néhány kilótól szeretnénk megszabadulni. Mielőtt szakavatott dietetikusnak kiáltanánk ki magunkat, érdemes felkeresni egy igazi szakembert. Menjünk biztosra, hiszen egy rosszul összeállított diéta sokkal inkább ártani fog, mintsem használni.

A célunk természetesen nem lehet más, mint megszabadulni a zsírpárnáktól, ugyanakkor megőrizni az izomtömegünket. Ha a diéta során a tápanyagok bevitele nem megfelelő összetételű, abban az esetben ez a célunk aligha valósítható meg.

Kép forrása: pexels.com

Fontos meghatározni a fogyás ütemét. Általánosan elfogadott „irányelv”, hogy a diéta során heti fél kilogrammos fogyást tűzünk ki magunk elé. Ennél nagyobb ütemű fogyás csakis jelentős túlsúly esetén lehet indokolt, ilyenkor viszont mindenképpen szakorvosi segítségre van szükség.

Ha nem vagyunk eléggé tudatosak és rossz megoldásokat választunk, szinte biztosan bekövetkezik az úgynevezett jojó-effektus, ami a testsúly gyors visszatérését és a folytonos szélmalomharcot jelenti. Ennek is roppant egyszerű a magyarázata, hiszen a helytelen diéta miatt nem az elraktározott zsíroktól szabadulunk meg, hanem a testben lévő víztől, illetve kisebb mértékben az izomzatból is veszítünk.

A jojó-effektus által jelentett nehézségeket tetézi, hogy a diétát követően szinte rávetnénk magunkat mindenre, ami cukrozott, zsíros és kalóriadús. A helytelen diéta tehát szinte minden esetben megbosszulja magát, nem egyszer a leadottnál nagyobb súlygyarapodással.

Van megoldás

A mozgás jelenti azt a csodaszert, ami segít egészséges egyensúlyt teremteni a kalóriabevitel és kalóriaégetés között. Gyakorlatilag mindennemű mozgásforma alkalmas a kalóriaégetés növelésére, legyen szó akár klasszikus sportokról, fizikai munkáról vagy táncról. A fizikai aktivitás hatására a bevitt kalóriák fokozott ütemben égnek a mozgást követő órákban is, így ki lehet mondani, hogy a mozgás a diéta igazi mozgatórugója.

Szem előtt kell tartani, hogy a fogyás üteme törvényszerűen lassul, azaz a gyors súlyvesztést követően egyre több munkára van szükségünk egy-egy kiló leadásához. Ez egy természetes folyamat, hiszen a szervezetünk alkalmazkodni próbál az alacsonyabb kalóriabevitelhez, gyakorlatilag alkalmazkodik az új életvitelünkhöz. Ilyenkor tudnunk kell, hogy jó úton járunk, nem szabad feladnunk! A súlyvesztés üteme ebben az időszakban nagyobb fizikai aktivitással érhető el.